چگونه سرطان را از خود دور کنیم

امروزه سرطان به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده حیات بشر به شمار میرود طبق آمار در حدود 12 تا 15 میلیون نفر در دنیا مبتلا به سرطان هستند که بر آورد می شود تا سال دو هزار و بیست این تعداد به حدود 20 میلیون نفر برسد واین روند تا جایی پیش رود که ابتلا به این بیماری اولین علت مرگ و میردر دنیا به حساب آید. در ایران نیز هم اکنون سرطان به عنوان سومین عامل مرگ میر بعد از حوادث تصادف و بیماریهای قلبی و عروقی می باشد. در مورد این بیماری، عوامل بوجود آورنده و راه های مبارزه با آن در ادامه بحث نموده ایم:
سرطان چیست؟ رشد ناهنجار، غیر طبیعی و غیر قابل کنترل سلول ها در بدن انسان که از یک نقطه و یک بافت شروع می شود باعث بروز یک غده و توده شده که این غده آرام آرام در بدن رشد می کند و به کلیه ارگان های حیاتی شخص حمله کرده تا جایی که سبب مرگ وی می شود. اگر غده اولیه را بتوان زود تشخیص داد و با جراحی کاملآ توده را برداریم و با شیمی درمانی بعد از جراحی و رادیو تراپی می شود بدین این روش بیش از 50 درصد سرطان های امروزه قابل درمان می باشد.
با گذشت چندین دهه از تحقیقات و هزینه های فراوان رد خصوص علل و ریشه های سزطان، با این وجود هنوز هم علت این بیماری کاملا مشخص نیست ولی به طور حتم سرطان یک بیماری مولتی فاکتوریال یا چند عاملی است: بدین صورت که چند فاکتور دست به دست هم می دهند تا یک غده سرطانی در بدن ایجاد شود.از مهمترین این فاکتورها :

داشتن استعداد ژنتیکی یا عامل ژنتیکی
عوامل سرطان زا
ضعف دستگاه ایمنی و دفاعی بدن در مقابله با سرطان و …

کنترل کردن عوامل ژنتیکی و عوامل سرطان زا در دنیای مدرن امروز به سختی امکان پذیر است، بدین معنا که از طرفی تغییرات ژنتیکی در بدن هر انسانی رخ داده و همگی استعداد بروز سرطان را داریم و از طرف دیگر با کمک عوامل سرطان زا (سیگار.اشعه.موادهای شیمیایی مختلف موجود در هوا .غذا و آب و غیر…) که قسمتی از زندگی روزمره ما را احاطه کرده است و این دو عامل از کنترل دست ما خارج است. ولی خوشبختانه تقویت فاکتور سوم یعنی سیستم ایمنی توسط خودمان امکان پذیر است.

به زبان ساده می توان گفت که ضعف سیستم ایمنی باعث بروز سرطان می شود! امروزه ثابت شده که سیستم دفاعی بدن انسان توانایی مبارزه با سلولهای سرطانی را دارد سیستم ایمنی توسط سیستم هورمونی یا اندوکرین با کمک سیستم مغز و اعصاب خاصیت کنترل کننده دارند. این سه سیستم، یعنی سیستم عصبی,هورمونی وایمنی با هم به صورت شبکه در بدن انسان کار می کنند تا قدرت ضد سرطانی سلول های ایمنی بدن هر روز کار خود را به نحو احسن انجام دهند. حال اگر شخصی به دنبال استرس، غم وغصه بیش از حد، هارمونی و تعادل درونی اش به هم ریخته و به دنبال این بهم ریختگی و آشفتگی که از روح و روان او ایجاد شده سیستم ایمنی ضعیف و از هم گسسته شده و در صورت ادامه این روند سلول های تغییر یافته سرطانی از این فرصت استفاده کرده و به رشد سریع خود ادامه می دهند و باعث بروز سرطان می شود.

افراط در اضطراب و غم و غصه یکی از عوامل اصلی سرطان در ایران:
پس به طبیعت بدن خود احترام گذاشته و خواب خوب ،تغذیه خوب و فکر و روان خوب را که باعث تقویت درون ما شده جزئی از ارکان روزمره خود قرار دهیم تا شاید بدین سان دچار سرطان نشویم.

آیا سرطان قابل درمان است؟ بله، درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و جراح بتواند توده سرطانی اولیه را کاملا بردارد و بعد از انجام رادیوتراپی یا شیمی درمانی امروزه بیش از 50% بیماران علاج یافته و در اثر سرطان فوت نمی شوند و در 50% باقیمانده ادامه ی روند درمان باعث طولانی کردن عمر انها می شود.

باید توجه داشت که یکی از فاکتور های مهم موفقیت در درمان سرطان ها، تقویت روحیه و روان ونیز بالا بردن قدرت درونی و معنوی بیماران می باشد. پس خیلی مهم است که پزشکان معالج، با اینگونه بیماران، با خوشرویی و خوش اخلاقی، محبت و عاطفه، رابطه ای انسانی برقرار نموده و حداکثر تلاش خود را جهت بهبودی ایشان داشته باشندچگونه سرطان را از خود دور کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *