جدیدترین پیشرفت های مرتبط با فناوری های پزشکی و آزمایشگاهی

پیشرفت های مرتبط با فناوری های پزشکی و آزمایشگاهی

آخرین پیشرفت های مرتبط با فناوری های پزشکی مانند زندگی کردن در یک فیلم علمی تخیلی است که در اینجا می خواهیم به فهرستی از هیجان انگیزترین این پیشرفت ها اشاره کنیم:

رشد اندام ها در آزمایشگاه: فناوری های جدید می توانند کارکرد اندام های انسان را ایفا کنند. یک مثال خوب نانوفیلترها است که به عنوان کلیه مصنوعی عمل می کنند و ممکن است به زودی جایگزین دیالیز شوند. دور از انتظار نیست که سلول های بنیادین بیماران راه حلی برای کسانی باشد که در انتظار پیوند عضو هستند. به تازگی امکان ضربان قلب انسان از همین سلول های بنیادی به اثبات رسیده است اما رشد اندام ها در ظرف های آزمایشگاهی هنوز فراتر از واقعیت است.

تشخیص پزشکی در خانه: سال هاست که فناوری های پزشکی همواره در مطب پزشک در دسترس بوده اند؛ اما وقتی فناوری هایی مانند دستگاه های نوار قلب و سونوگرافی سیار برای همه مردم در دسترس باشند مراقبت پزشکی به خانه ما خواهد آمد. تصور کنید که تحلیل فیزیولوژی قلب با الگوریتم های هوشمند از داخل خانه یا گرفتن یک نوار قلب سریع در هواپیما چقدر می تواند به پیشگیری از مشکلات سلامتی کمک کند.

افراد معلول می توانند عادی زندگی کنند: حالا افرادی که دچار ناتوانی هستند می توانند با استفاده از اسکلت بیرونی از صندلی چرخ‌دار بلند شوند. این نشان دهنده توانایی فناوری پزشکی در تغییر واقعی زندگی است. حتی بیماران مبتلا به دیابت می توانند منتظر یک لوزالمعده مصنوعی باشند که سطح گلوکز خون آنها را به صورت یکپارچه حفظ خواهد کرد.

حسگرها معلم بدن و سلامتی ما می شوند:امروزه به کمک حسگرها می توانیم پارامترهای سلامتی خود را اندازه بگیریم و عادات خودمان را در ورزش کردن بشناسیم، همچنین کیفیت خواب، سطح استرس یا فعالیت مغز هنگام مراقبه را هم می توانیم با حسگرها متوجه شویم.

روبات ها با ما حرف می زننداین روزها هوش مصنوعی آن‌قدر به الگوریتم های روبات های گفتگو قدرت داده اند که می توانند به ما در خرید کردن یا انجام مأموریت کمک کنند؛ اما نکته هیجان انگیز این موضوع احتمال وجود یک روبات در خانه است که بدن دارد و می تواند در وظایف فیزیکی به کمک ما بشتابد. البته افزایش هوش مصنوغی می تواند مفاهیم انتزاعی مانند معنای زندگی را به چالش بکشاند. روبات PetmanPetman متعلق به شرکت طراحی Boston Dynamic نمونه بارز این کارکرد فناوری پزشکی است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: